Oscar Wilde skrev En helt ubetydelig kvinne (A Woman Of No Importance) i 1893.  Det har vært en spennende jobb å gå på oppdagelsesferd i dette materialet for å se om det fantes en relevans til vår tid. Det første som slo meg, var at det er en brennbar historie om en ugift mor rundt århundreskiftet. En sterk kvinne, ikke en ubetydelig kvinne. Historien tar et oppgjør med overklassens livsanskuelser, og kvinnesyn. Det er som om det er en tidlig utgave av Svenske Hollywoodfruer. Det hagler av satiriske, ironiske og noen ganger riktig ondskapsfulle replikker. Klasseskillene er akkurat de samme den gang som i dag. Dessverre.

Det var nødvendig å gjøre noe med den enorme mengden av ord. Oscar Wilde er virkelig ordrik, og språkformen er fremmed i dag. Relevans er lett, vi har til og med en kronprinsesse som er enslig mor, noe som var et stort tema bare for noen år siden – i vår egen tid. Nå den i denne versjonen satt over til en handling det er interessant å følge. Jo mer jeg kuttet, jo mer dukket det opp en fantastisk komedie med så mange aforismer at de i antall nesten overstiger de mange sterke Ibsen sitatene man kan lese i fortauene mellom Ibsens leilighet og Grand. Kjernen i forestillingen er historien om kvinnen som ble sviktet av sin elsker og valgte å oppdra sitt barn alene. I 1893 var det en skandale. I dag er det vanlig, men allikevel ikke en enkel livssituasjon. Går humor og alvor hånd i hånd – eller ånd i hånd – i slike livssituasjoner? Ja, så absolutt! Humor er døråpner til det dypeste alvor. BæTs behersker dette med sine dedikerte ikke-profesjonelle skuespillere. Deres iver etter å forstå tekstens stadige dybder imponerer en som elsker slike utfordringer.

Premier 20. november 2021 – på LILLE SCENE på Bærum Kulturhus.

Billetter kan du kjøpe HER

Regi Bjørn Birch

Manus bearbeidelse Bjørn Birch

Billetter kan bestilles på hjemmesiden til Stabekk Kulturhus – dato kommer senere

Hjemmesiden til Bærum Teaterselskap finner du her